26.11.2024
pandelieva

Френското обяснение, което се надсмя над света.

Мога да се обзаложа, че ПР експертите на олимпиадата са били готови с обяснителното писмо за това коя картина „всъщност“ е изиграна на церемонията по откриването. Изобщо не става дума за зрителската култура и начетеност, а за целенасочено предварително търсена и намерена провокация – да е нещо, което прилича на това, което всички ще познаят, а после да последва: „А вий – вий сте идиоти“, щото тази картина всъщност е друга картина, ама като сте нискокултурни, не сте схванали тънкия авторов похват.

Какво следва: от 1,5 млрд. зрители, десетки милиони са възмутени и видеото е свалено от мрежите, но следва уточняващо писмо за смисъла на авторовата идея с елегантно извинение – нямало цел за обида, да бъдат обхванати „всички“. Кои всички? Че Калигула липсва! Що? Кво му е?

В резултат: още милиони и милиони продължават да се ръфат един друг из социалните форуми:

„Вижте си простотията бе, не правите разлика между „Тайната вечеря“ и „Пиршеството на боговете“.“ Или „Искат се знания, за да не се бърка „Тайната вечеря“… И т.н.

Излиза, че авторите на „инсталацията“ са разчитали на масовата култура на над 1 млрд. зрители, които веднага да кажат: „Ахаааа – ама аз виждам разликата веднага!“

Честно: колко са хората в личното ви обкръжение, които с лекота коментират картините на Ян Харменс ван Бийлерт? Ама точно на този автор ли? Защото картина със същото име е нарисувана също от Йохан Ротенхамер и Ян Брюгел през 1602 г. Нарисувана е също от Джовани Белини и Тициан през 1529. Картина със същото заглавие е нарисувана и от Рафаел.

И що точно баш на Бийлерт е избрана, та така поразително да прилича на Тайната вечеря?

А аз да му кажа на Тома Жоли, че наместо Дионис, всъщност е изобразил танцьор Азаро от Папуа Нова Гвинея, но с венец на главата – но това може би е елемент от многокултурието – вероятно по Сена е пълно с папуанци, боядисани в синьо.

Несъмнено целта на имитацията на Вечерята е провокация и не случайно всички познаха именно тази творба. Целта на обяснението, че не е Вечерята, е официална подигравка и многократно усилване на ефекта от изпълнението: вече всички цитират писмото, което уточнява за коя творба ставало дума.

Защитниците на спектакъла у нас намесиха и перата на Азис. Онова, което тези защитници не схващат, е мащабите за които говорим. Затова във фотографията, за да покажете колко гигантско или колко малко е нещо, до него слагате за мащаб човек.

Посочете ми момента в който Азис е показан като лице на световния спорт или като лице на България пред 1,5 млрд. зрители? Ако не можете да го посочите, значи не разбирате смисъла на мащабите.

Нещо, което генерално не разбирам е:

ЗАЩО откриването на най-елитния спортен форум е римейк на средновековни живи картини, каквито са се играли за майските празници и за Коледа, за да радват кралете? Точно така се правели: върху плаващи лодки по реките!

Нали става дума за спорт? Защо спектакълът не беше посветен именно на спорта, да е история НА СПОРТА, а не да бъде кабаре с вплетени в него различни нива на провокации и препратки към средновековни форми на кралска забава? Нали не е конкурс „Франция търси талант“ с гост-изпълнители?

Забелязвате ли, че е почти невъзможно да пробият спортните събития? Спортът просто изчезна от събитията, защото продължава бурното замеряне с оценки за нечия обща или частна култура.

Ето ни тема:

За първи път, СЛЕД 32 ГОДИНИ, българка е на финал по прескок в спортната гимнастика: ВАЛЕНТИНА ГЕОРГИЕВА!

Лияна Панделиева